Friday 14 March 2014

COSMO 2014

   
         Pada bulan Februari lepas, SMKA Wataniah telah mengadakan satu kem motivasi, CAMP ISLAMIC OF MOTIVATION (COSMO'14) kepada pelajar tingkatan 2. Program itu dikendalikan oleh Unit Bimbingan Kaunseling Sekolah (UBK), guru penyelaras tingkatan 2 dan guru-guru matapelajar tingkatan 2. Program itu dijalankan selama 3 hari 2 malam dan para pelajar diwajibkan untuk tinggal di asrama sekolah. Para fasilitator dijemput khas dari  Akdemi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) yang dihadiri seramai 14 orang fasi lelaki dan 16 orang fasi perempuan. Para pelajar tingkatan 2 yang menyertai program itu seramai 165 orang.

         Kem itu diadakan untuk membentuk personaliti pelajar yang bersahsiah tinggi dan berakhlak mulia serta menerapkan nilai ukhwah yang tinggi kepada para pelajar dalam memboina semangat Islam di kalangan pelajar. Para pelajar juga diberikan penjelasan tentang ibadah yang sihat, melahirkan pelajar yang memahami dan mengamalkan Islam secara syumul dan membina kareket kepimpinann yang tinggi dan berkualiti. Pelbagai aktiviti menarik yang telah dijalankan antaranya ialah graf kehidupan, membina panji kumpulan, perang lilin, membina menara paku, explore dan pelbagai lagi.

         Semoga program seperti ini dapat diadakan pada tahun hadapan.Terima kasih kepada pihak APIUM kerana memilih SMKAWA untuk menjalankan kem ini. Ucapan terima kasih juga kepada pihak UBK sekolah dan guru-guru di atas pengorbanan kalian semua dan para pelajar tingkatan 2 secara langsung atau tidak langsung . Semoga Allah swt merahamati kalian semua. Sekian sahaja di sini, assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment